stáž Finsko
Bc. Veronika Strupková
Jana Jasmína Sovová
1. den - předškoláci
- 5-6 leté (do ZŠ od 7 let)
- Práce ve 2-3 skupinkách
- 4 učitelky
- Ranní kruh – kalendář, počasí
- Šatna – chodba
- Děti to měly dost vysoko
- Den začínal snídaní
- Scházely se do půl deváté
- Následoval kruh s počasím s kalendářem
- Ve dvou skupinkách – podle věku
- Další dvě učitelky chystaly tvoření
- Toto mají i v ochodech – pro cizince, aby věděli, jak se oblékat
- Část větších dětí dodělávala dárky pro maminky
- Mladší děti měly řízenou činnost – úvod do tématu a motivaci na tvoření – uříznutá mrkev, jaro, ptáci se vrací
- Mladší děti tvořily
- Starší měly hodinu angličtiny
2. den - tříleťáci
- I zde mladší a starší
- Dvě problémové děti
- Horší prostory
- Snídaně
- Hudebka
- Pobyt venku
- Oběd
- odpočinek
na obrázku "iglů", které si děti vyrobily z krabiček a papírů
kalendář s fotkami dětí podle jejich narození
vyklápěcí palandy ze skříní
3. den 4-5 let
- Lépe zpracovaný kruh – i pocitová teplota, ne jen oficiální venkovní
- Rozdělení po kruh– část dětí šla ven a část dodělávala mýdla a zavoskované obrázky - dárky pro maminku
4. den – zpátky u předškoláků
Poznatky paní učitelky Sovové: "Oslovila mě práce v malých skupinkách. Byla zde obrovská rozmanitost různých národností, což se promítalo i do výuky. Velmi mě zaujala situace, kdy učitelka nechala několik dětí čekat bez možnosti nějaké aktivity. Děti s tím neměly žádný problém."
Poznatky paní učitelky Strupkové: "Ve Finsku jsem se setkala s velmi smíšeným OMJ kolektivem a pochopila různorodost mentality a potřeb národů. K dětem s OMJ je třeba pristupovat s trpělivostí a pochopením. Potřebují mnohem více času na adaptaci. Velmi vhodný je i pravidelný režim a společná obecná témata každého dne, jako je počasí, oblékání, kalendář...."