Cesta vody

V listech Prahy 14 nám vyšel článek. Bohužel jsem ho musela zkrátit, tak alespoň zde zveřejňuji jeho původní podobu. Jedná se o "reportáž" z akce pořádané Ekotýmem
 

Cesta vody

Jako nezávislá „reportérka“ jsem se dne 12. června vydala na záslužný počin Ekotýmu mateřské školy Jahodnice, který se konal u Hostavického potoka pod názvem Cesta vody. U vstupního stolečku jsem si vyzvedla kartičku s krásným obrázkem a patnácti políčky a pustila jsem se do plnění úkolů určených dětem předškolního i školního věku.
 
P1040891.jpg
P1040896.jpg
Celou akci organizovali členové ekotýmu – tedy dvě paní učitelky, rodiče a děti. Všichni přispěli svým dílem – každá rodina či dvojice rodin vymyslela své stanoviště a také je tento den přes dvě hodiny obhospodařovávala. Musela jsem žasnout nad neuvěřitelnou kreativitou jak výtvarnou, tak intelektuální. Každé stanoviště bylo jiné a originálním způsobem specifické.
 
Tak například u jedné deky jsem se dozvěděla, že při kratším splachování spotřebuji dvě velké pet lahve vody a při velkém čtyři. Jak názorná ukázka! Kdybychom dětem říkali tři a šest litrů, těžko by si to představily.
 
P1040912.jpg
P1040926.jpg
Jinde jsem musela pomalovat kamínek obrázkem ukazujícím, jak šetřit vodu, abych si vysloužila razítko. Výmluvy, že mám nemocnou ruku nepomohly. A to nebylo všechno – kamínek mám za úkol někam odnést, tam jej zanechat pro někoho dalšího, aby se poučil. Inspirovat jsem se mohla velikým obrazem nakresleným předškolní členkou Ekotýmu, kde měla dvanáct způsobů jak a kde je potřeba vodu šetřit.
 
Skvěle jsem se pobavila u všech stanovišť. Je pravda, že jsem se více dívala a fotila, než plnila úkoly, ale samotné pozorování dětí byl velký zážitek. Děti se třeba mohly „nechat spláchnout“ – prolézt plátěným tunelem. A to potom, co zkoušely odhadnout, co do záchodu patří a co nepatří. Pozorovat škrob (vody z brambory) v mikroskopu. Vyrobit si vlastní duhu rozpuštěním bonbónů po tom, co si na obrázku ukázaly, jak duha vzniká. Sesbírat kapičky z deštníku a názorně vypozorovat cestu vody z vodní nádrže přes čističku až do domečku. Seřadit vývojová stádia vodních živočichů. Vyzkoušet si poznávačku sladkovodních ryb a vidět naživo šetrný rybolov. Seznámit se s živočichy žijícími na tomto místě, jednoho si vybarvit a vložit do dětmi vyrobeného „rybníčku“.  Vyrobit si vlastní koloběh vody připomínající hodiny. Třídit odpad. Lovit plastové rybky z nafukovacího rybníčku. Roztřídit vodní živočichy na ty, co žijí v moři a na ty, co žijí ve sladké vodě. Pozorovat model přehrady a pokusit se vylovit v paměti alespoň jednu českou přehradu. Porovnat různá skupenství vody – dotknout se ledu i vody kondenzované.
 
P1040901.jpg

Za splnění všech patnácti úkolů pak nakonec dostaly děti sladkou odměnu, odznáček s kapkami a velkou veselou kapičku ve formě zápichu. Obsáhnout všechna stanoviště trvalo minimálně dvě hodiny a podle výrazů tváří si celé odpoledne všichni užívali. I počasí nám přálo.

Myslím, že všichni členové Ekotýmu MŠ Jahodnice si zaslouží velký obdiv a ocenění za to, jak vše zorganizovali, vymysleli, vyrobili a zrealizovali. Akce byla určená pro veřejnost a vše bylo zdarma!